Heb jij interesse om online marketeer te worden? Maar weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen? In dit blog willen we je handvatten aanreiken om met succes te starten als online marketeer. Er zijn inderdaad enorm veel mogelijkheden om mee kan starten. Weet je wat volgens ons de beste start is? Begin met het bouwen van een website in WordPress. Dan volgen de andere taken als het schrijven van webteksten, het terecht komen in de zoekmachines, het adverteren in Google en facebook, het koppelen van Google Analytics, het adverteren in Google Ads en het opzetten en beheren van Social Media kanalen. Laten eens dieper induiken op deze punten.
Om te beginnen bedenk je een domeinnaam waaronder jouw website straks te vinden is. Vervolgens ga je naar een serviceprovider en je checkt of de door jou bedachte domeinnaam nog vrij is. Zo ja? Vastleggen die domeinnaam en gelijk een hostingpakket erbij kopen. Je krijgt er dan gelijk een WordPress website bij waar je in kan starten met bouwen. Het door WordPress aangeleverde standaard thema is prima om mee te starten. Je gaat daarna aan slag met een hoofdmenu en pagina´s aanmaken.
Je wilt natuurlijk goede teksten schrijven. Teksten die makkelijk leesbaar zijn, niet te lang en interessant voor jouw lezer. Heb jij eigenlijk wel helder wie de lezer van jouw teksten is? De kunst is om de zinnen niet te lang te maken. Gebruik geen moeilijke woorden waar maar een paar mensen de betekenis van kent. Laat de zinnen ook goed op elkaar aansluiten zodat het een logisch verhaal wordt. Deel je tekst op in brokken zodat er rust en overzicht ontstaat.
Je wilt graag dat mensen jouw website gaan bezoeken. Die mensen kunnen jouw website rechtstreeks bezoeken maar ook via een omweg. Ze kunnen via een Social Media kanaal op jouw website komen. De eerste stap is dan om een Social Media kanaal te kiezen. Kies het kanaal waar jouw doelgroep het meest ´op zit´. Je gaat daar berichten op zetten waar mensen meer van willen weten. Die informatie kunnen ze via een link naar jouw website vinden.
Natuurlijk neem jij de eerste stappen van ons advies serieus en dus ben je goed bezig. Nu is het ook zo dat het nooit kwaad kan om aan de hand van data te bekijken of alles gaat volgens plan. En daar kan Google Analytics een waardevolle bijdrage leveren. Je installeert een plugin op je website om data te kunnen meten en vervolgens wacht je geduldig een paar weken. Je ziet nu hoeveel en welke bezoekers er op jouw website gekomen zijn. Zijn dit de bezoekers die jij voor ogen had? Naast deze informatie is er nog veel meer data beschikbaar over jouw website.
Google Search Console geeft je informatie over hoe goed jouw website scoort in de zoekresultaten van Google. Op welke manier zet Google jouw website in haar zoekresultaten? En ben je hier tevreden over? Omdat het zichtbaar wordt heb je kans om aanpassingen te doen. Of problemen verhelpen met jouw zoekresultaten. Je kan ook je nieuw geschreven pagina´s eerder bij Google aanbieden zodat je eerder in de zoekresultaten zichtbaar wordt.
Gelukkig zijn er veel mensen die al jaren in het online marketing vak zitten en hier waardevolle blogs over schrijven. In deze blogs lees je over de nieuwste trends in de markt, best practices en adviezen. Als je ergens zou moeten beginnen is dat wel met blogs lezen dus. Zo blijf je ook op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt. Het aanbod is zo groot dat een keus maken voor bepaalde blogs wel een aanrader is. We hebben een selectie gemaakt van blog-websites die interessant kunnen zijn voor een online marketeer.
Met onze bovenstaande tips kan je een heel eind komen op weg naar een ervaren online marketeer. Maar misschien vind je het ook wel fijn om echt les te krijgen? Je kunt dan al je vragen direct in praktijk brengen. Wij verzorgen de Training Online Marketing (TOM) al een aantal jaren met succes. Het is een 5-daags programma waar onderwerpen als online strategie, zoekmachine optimalisatie, Google Ads, sociale media en Google Analytics op het programma staan. Neem dan telefonisch contact op met Marcel G. Buijs onze opleidingsadviseur. We kunnen ook helpen STAP-budget aan te vragen voor deze training. Een email sturen kan naar info@trainingonlinemarketing.nl of bel 0636 194 452.
Terug naar overzicht