Wat doet een online marketingbureau?
Een online marketingbureau verzorgt tegen een financiële vergoeding online marketingactiviteiten voor bedrijven en organisaties. Organisaties die zelf niet de online marketingkennis of online marketingvaardigheden in huis hebben. Die samenwerking is soms tijdelijk maar meestal duurt de samenwerking enige jaren. Je kan ze ook zien als aannemers maar dan met alleen online marketingactiviteiten. Over welke online marketingactiviteiten hebben we het dan specifiek? Denk aan de
- Website ontwerpen en bouwen
- Goede vindbaarheid van die website in Google regelen
- Zoekmachine adverteren
- Social media organiseren
- Content bedenken en maken
- Data-analyse met behulp van Google Analytics.
1. Website ontwerpen en bouwen
Een goede website is vaak het draaipunt van de online marketing van een bedrijf. De intentie is vaak dat (potentiële) klanten daar terecht komen en het liefst kiezen voor een soft conversion het aanvragen van informatie of een brochure downloaden. Of een hard conversion als een inschrijving voor een training bijvoorbeeld. Maar hoe kom je zover? Dan zal er een website ontworpen moeten worden waar de klant zich thuis voelt. Dat is geen eenvoudige klus en het online marketingbureau heeft ook tijd nodig om jouw business te leren begrijpen. Het daadwerkelijke bouwen doet een onderaannemer de websitebouwer overigens.
2. Goede vindbaarheid van die website in Google regelen
Laten we ervan uitgaan dat de eerste stap gelukt is. Er is een website ontworpen en gebouwd waar jouw klant op zit te wachten. Dan is gelijk de volgende vraag ´waarom zou Google jouw website hoog in de zoekresultaten gaan aanbieden´? En iedereen heeft het vaak over Google omdat Google al jaren meer dan 90% marktaandeel heeft. Dan komt de volgende taak van het online marketingbureau, ervoor zorgen dat jouw website een zo hoog mogelijke positie behaalt in de organische zoekresultaten van Google. Om dat te bereiken is het zaak om tijd te steken in SEO (Search Engine Optimalization). De SEO kan je grofweg in 3 delen opsplitsen.
- Het 1e deel is de techniek van de website met goede URL’s, interne links en sitestructuur etc.
- Het 2e deel gaat over de webteksten en afbeeldingen die origineel en relevant moeten zijn voor jouw klanten.
- Het 3e deel gaat over de populariteit van je website. Hoeveel verwijzingen van social media kanalen en andere websites maken jouw website heb je geregeld? Het online marketingbureau regelt het voor je.
3, Zoekmachine Adverteren (SEA)
Zoekmachine Adverteren wordt in het Engels ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd is ook een prima manier om hoger in Google te komen. Zeker als je snel resultaat wil is Google Ads een prima optie. Het idee is dat je zoekresultaten in Google gaat sponsoren (lees betalen). Deze betaalde zoekresultaten komen vervolgens tussen de SEO-zoekresultaten. Dit betekent overigens niet dat je direct bovenaan komt te staan met jouw gesponsorde zoekresultaat want je concurrenten doen dit ook. Omdat zoekmachine adverteren best een lastige klus kan je prima een online marketingbureau vragen om jouw google ads vorm te geven. Een alternatief is om zelf meer te leren en een training te volgen. Dag 3 van de Training Online Marketing (TOM) gaat helemaal over Google Ads.
4. Social media organiseren
Het inzetten van social media als Facebook, Instagram en LinkedIn kan een waardevolle aanvulling zijn op SEO en SEA. Het is de volgende manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Mensen spenderen veel tijd per dag aan social media en daar is gelijk de kans. Je kan op social media prima in gesprek komen met klanten en potentiële klanten. Mensen gaan jouw bedrijf volgen, reageren op berichten en tonen interesse tonen in wat jij te bieden hebt. Maar hier gaat snel veel tijd energie en geld inzitten. Het opzetten van een social media strategie is een verstandige keus om op lange termijn succes te hebben. Heb je een eigen gezicht op social media? Wat wil je uitstralen? Aan welke onderwerpen wil je je verbinden? Aanwezigheid wekt vertrouwen en is een goed begin. Maar wil je ook meer bezoekers en misschien ook wel nieuwe klanten? Een online marketingbureau kan je helpen.
5. Content bedenken en maken
Als bedrijf wil je je online onderscheiden en dat kan door waardevolle informatie te delen met jouw doelgroep. Overigens raakt het woord doelgroep uit beeld en komt het woord ´publiek´ hiervoor in de plaats. Publiek vermaak je! Je levert datgene waar ze blij van worden en waar men naar op zoek is. Neem het voorbeeld van een fietsenwinkel die fietsen verkoopt. Vertel over mooie fietsroutes in de regio. Deel informatie over zelf klein onderhoud van je fiets doen. Maak een overzicht van de voor- en nadelen van de elektrische fiets. Deze waardevolle informatie noemt men content. Op allerlei manieren kan je content aanleveren bij je publiek denk aan YouTube video´s, een blogartikel of afbeeldingen. Het online marketingbureau kan dit allemaal voor je regelen maar let op! Je zal altijd zelf moeten blijven meedenken.
6. Data-analyse met behulp van Google Analytics
Het data gestuurd werken is sterk in opkomst. Je kan nog zo goed aan het werk zijn als je in de Google Analytics ziet dat er (te) weinig mensen op je website komen gaat er iets mis. En dat is nog maar het begin. Want hoelang blijven mensen op je website? Waar komen ze vandaan? Gaan ze tot actie over? Allemaal vragen waar je de antwoorden van terug kan vinden in Google Analytics. De ervaring leert dat veel mensen toch snel in verwarring raken van een berg data. Dat is begrijpelijk! Het goed instellen van Google Analytics is stap 1. Welke informatie is belangrijk voor jouw bedrijf en welke informatie niet? Stap 2 is het leren begrijpen van de data en deze data om te zetten naar acties. Als mensen steeds bij een bepaalde pagina jouw website verlaten is er wellicht iets aan de hand met die pagina? Een online marketingbureau heeft veel ervaring met Google Analytics en dat helpt enorm.
Informatie
Wil je snel meer leren over online marketing om nog beter te kunnen samenwerken met jouw online marketingbureau? Volg dan een Training Online Marketing (TOM) in Den Haag, Eindhoven, Groningen en Deventer. Je kan Marcel G. Buijs benaderen per telefoon op 0636 1944 52 of via de mail op info@iprotraining.nl voor vragen.
Responses