Wat is display advertising?

Display advertising is het adverteren of reclame maken met beeldadvertenties ook wel kortweg banners genoemd. Je kan de banners tegenkomen in de vorm van een clickable banner of een korte video. Banners zijn er in een groot aantal formaten (afmetingen in mm) mogelijk. Het voordeel is dat jouw banner altijd in het beste formaat getoond kan worden op de desktop, laptop, tablet of mobiel.
Dit is een voorbeeld van display advertising (een banner) van Coolblue op de website van Voetbal International.
1. Hoe werkt display advertising?
Stel jij wil gebruik gaan maken van display advertising hoe pak je dat dan aan? Om te beginnen ga je een banner of een korte video maken. Die wil je vervolgens op websites van anderen plaatsen zodat de consument jouw banner of video gaat zien. Maar hoe kom je daar terecht? Je zal dan honderden zo niet duizenden websites moeten gaan bellen of mailen of jouw banner of video daar geplaatst mag worden. Je begrijpt dat dit niet gaat werken. Maar daar is een oplossing voor namelijk tussenpersonen met netwerken van websites.
2. Display advertising netwerken
- Google heeft het Google Display Netwerk opgezet. Een netwerk van organisaties die jouw banner wel op hun website willen hebben. Het Google Display Netwerk biedt toegang tot meer dan een miljoen websites en apps waarop je advertenties kunnen worden geplaatst.
- Andere aanbieders gebruiken het Programmatic Advertising Netwerk. Een platform waar vraag en aanbod van banners bij elkaar komen. Hier wordt telkens advertentieruimte geveild en de best passende advertentie wordt geplaatst.
3. Doelstellingen van display advertising?
Je kan display advertising gebruiken om je naamsbekendheid te vergroten. En je merk visualiseren zodat jouw doelgroep jouw merkwaarden leert kennen. Je kan meer traffic naar je website krijgen. Heb je een webshop dan komt je productaanbod herhaald naar voren. Ook kan je in beeld blijven bij mensen die afgehaakt zijn in het koopproces van je webshop.
4. Wie krijgt jouw beeldadvertentie te zien?
Bij het instellen van je display advertentiecampagne ga je een keus maken wie jouw advertentie te zien gaat krijgen. Dit noemen we de doelgroep van de advertentie. De volgende vragen ga je beantwoorden.
Wat zijn de demografische kenmerken van je doelgroep? | Gender – Leeftijd – Inkomen – Burgerlijke staat |
Wat zijn de interesses en gewoonten van je doelgroep? | Voetbal – Koken – Wonen – Techniek – Leren |
Hebben mensen bepaalde plannen of intenties? | Fiets kopen – Met pensioen – Wereldreis – Scheiden |
Hebben mensen jouw website al keer bezocht? | Dan kan je ze gaan bereiken met remarketing. |
5. Welke websites kies jij?
Heb je een duidelijk idee waar jouw display advertentie het beste tot zijn recht zal komen? Selecteer dan specifieke websites, video’s of apps waar je graag je advertentie wil laten weergeven. Dit kan je doen bij het onderwerp plaatsingen bewerken.
6. Display advertising afrekenen?
Je kan zelf kiezen hoe je wil afrekenen. Dus wil jij betalen voor het aantal vertoningen, het aantal clicks of het aantal conversies? Dit wordt in vaktermen ook wel de biedstrategie genoemd die jij kiest. Je kan kiezen uit de volgende biedstrategieën:
- Cost per Mile (CPM) oftewel je betaalt voor 1000 vertoningen.
- Cost per Click (CPC) oftewel je betaalt per click. Je kan zelf bepalen wat jij een Click waard vindt.
- Cost per Acquistion (CPA) oftewel de kosten om een betalende klant binnen te halen.
- Return on Advertising Spend (ROAS) oftewel de totale kosten die het adverteren kost in relatie tot het rendement dat het oplevert.
7. Interesse in display advertising?
Display Advertising kan voor elk bedrijf interessant zijn. In het bijzonder voor webshops is display advertising extra interessant omdat campagnes op twee manieren effect kunnen sorteren. Als impuls voor de verkoop maar ook voor extra naamsbekendheid. Het extra voordeel is dat als er niet op de banner geklikt wordt er ook niet betaald wordt terwijl de bezoeker jouw banner wel ziet.
Informatie
We denken dat je met deze informatie een mooie (eerste) stap kan maken met het werken met Display Advertising. Wil je snel meer leren? Kijk dan eens bij onze Training Online Marketing (TOM) of neem contact op Marcel G. Buijs op 070 – 22 109 20 of mail hem op info@iprotraining.nl voor vragen.
Responses