Wat is Google Search Console?
Google Search Console is een gratis applicatie van Google die jou kan helpen om beter gevonden te worden in de organische zoekresultaten van Google. Omdat Google de grootste zoekmachine in Nederland (en de rest van wereld) is kan Google veel bezoekers naar jouw website sturen.
Basis
Je wil graag inzicht in de prestaties van jouw website in de organische google zoekresultaten. Het ´prestatie rapport´ van Google Search Console is dan om te beginnen prima geschikt. Hier worden het aantal kliks, het aantal vertoningen, het gemiddelde doorklikpercentage (CTR) en de gemiddelde positie van jouw website in de Google zoekresultaten geregistreerd.
Gevorderden
Je ziet in de afbeelding hierboven het beginscherm met de 4 genoemde hoofdonderdelen. Nu begrijp je dat dit natuurlijk nog maar het begin is van wat Google Search Console allemaal te bieden heeft. De punten hieronder kunnen interessant zijn als je meer wil halen uit deze applicatie.
1. Filteren van data
Aan de bovenkant van het ´prestatie rapport´ treffen we een aantal woorden met een potloodje erbij. Dit betekent dat we deze gegevens kunnen wijzigen. Bij zoektype staat nu Web maar dat kan je ook wijzigen naar video, afbeeldingen of nieuws. Bij Datum staat nu de afgelopen 3 maanden maar je kunt ook kiezen voor een andere tijdsperiode.
Vervolgens zie je onder de grafiek van het prestatierapport een balk met zes tabbladen staan. Wil je het aantal kliks en vertoningen zien van dat specifieke onderwerp? In de foto hieronder is het tabblad zoekopdrachten aangeklikt dat zie je aan de donkere streep eronder. Je krijgt dan in de weergave de zoekopdrachten met de meeste kliks en vertoningen bovenaan.
Zoekopdrachten | De zoekopdrachten ingetypt door de mensen |
Pagina´s | Jouw webpagina´s die door Google getoond zijn |
Landen | Landen waar jouw website getoond is |
Apparaten | Mobiel, tabel of desktop |
Zoekopmaak | Zoekopmaak |
Datums | Het aantal kliks per datum |
2. Indexering aanvragen van je nieuwe pagina
Schrijf jij regelmatig nieuwe content? Dan kan het maar zo enkele weken duren voordat Google deze pagina indexeert. Dan kan veel sneller met hulp van Google Search Console. Je kopieert de URL van je nieuwe pagina en plakt die in de balk bovenaan bij het onderdeel URL- inspectie. Je krijgt in eerste instantie een melding of de bewuste pagina wel of niet al geïndexeerd is. Zo niet dan kan je aanklikken dat je die pagina wil indienen bij Google om te indexeren. Je komt dan vooraan bij Google in de wachtrij en je hoeft dan niet dagen of soms zelfs weken te wachten.
3. Links
Google Search Console bevat ook een kopje ´links´. Dit valt onder het onderwerpje linkbuilding en dit heeft dus te maken met populariteit van je website. Hoe meer kwalitatief goede backlinks je hebt naar je website hoe belangrijker je website. En dus zal google er ook weer meer verkeer naar toe sturen. Bij de externe links staat een lijstje webpagina´s met daarachter het aantal backlinks. Hiernaast zie je een lijst met interne links van jouw website.
Google Search Console + Google Analytics
Je kan simpelweg stellen dat Google Search Console en Google Analytics complementair aan elkaar zijn. Google Search Console richt zich op de Google zoekresultaten. Komt er uiteindelijk verkeer op je website dan kan je met Google Analytics aan de slag. Denk aan het analyseren van het aantal bezoekers. Waar komen de bezoekers vandaan. Of op welke pagina zijn jouw bezoekers binnengekomen. Google Analytics richt zich dus op de resultaten van de website zelf terwijl Google Search Console daar aan vooraf gaat met de zoekmachine resultaten.
Jouw website koppelen
Er zijn meerdere manieren om Google Search Console aan je website te koppelen. Je moet om te beginnen een google account hebben. Als je handig bent kan je het zelf regelen en de instructies van Google volgen. Je kan er ook voor kiezen om afstemming te zoeken met je webhost in het geval van IPro Training NL is dat Hostnet bv uit Amsterdam. Bij jouw webhost log je in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord en vraag je support van je webhost.
Informatie
We denken dat je met deze informatie een mooie (eerste) stap kan maken met het werken met Google Search Console. Wil je snel meer leren? Kijk dan bijvoorbeeld eens bij onze Training Online Marketing (TOM). Je kan Marcel G. Buijs benaderen per telefoon op 070 – 22 109 20 via mail op info@iprotraining.nl voor vragen.
Responses