Werken met de Yoast Plugin
Als je betrokken bent bij websites bouwen dan krijg je al snel te maken met de Yoast Plugin. Maar hoe kan je slim werken met de Yoast Plugin? De Yoast Plugin is een uitbreiding op je WordPress Website die je zelf installeert. Met deze uitbreiding kan je je webteksten makkelijk Google vriendelijk maken. Anders gezegd, je teksten worden dan goed vindbaar voor Google en dus ook voor je bezoekers. Daarom wordt de Yoast Plugin ook wel een SEO Tool genoemd. SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization in het goed Nederlands zoekmachine optimalisatie.
Installeren van de Yoast Plugin
Voordat je aan de slag kunt met de Yoast Plugin is de eerste stap het installeren van deze plugin. Dit doe je door eerst naar ´Nieuwe Plugin´ te gaan op je website. Daar typ je boven in de zoekbalk ´Yoast Plugin´ en vervolgens zie je in de zoekresultaten de Yoast Plugin staan. Je klikt op installeren en vervolgens op activeren. Wanneer de Plugin geïnstalleerd en geactiveerd is tref je onderaan je webpagina de Yoast aanvulling.
Het principe van de Yoast Plugin
De Yoast Plugin maakt gebruik van iets wat we allemaal kennen uit het verkeer. Een verkeerslicht met een rood, oranje en groen licht. De doelstelling is om zoveel mogelijk groene bolletjes te scoren. Yoast Plugin maakt ook onderscheid tussen 2 hoofdonderwerpen met elk een eigen tabblad. Het eerste tabblad gaat over SEO of anders gezegd hoe zoekmachinevriendelijk is jouw tekst. Het tweede tabblad gaat over de leesbaarheid van je webteksten. Hieronder zie je de onderwerpen waar het om gaat.
Tabblad SEO |
Tabblad Leesbaarheid |
|
|
Aan de slag met de Yoast Plugin
1. Jouw artikel
Kopieer je artikel vanuit Microsoft Word en plak het in een nieuwe pagina van je WordPress Website.
2. SEO Onderdelen invullen
- Focus keyphrase invullen
- SEO-titel invullen. Dit doe je door op het potlood te klikken bij ‘snippet bewerken’ vervolgens opent zich een venster met de SEO titel.
- Slug invullen. Dit is hoe de hyperlink eruit gaat zien
- Meta-beschrijving invullen. Vul bij het laatste gedeelte een korte omschrijving van de pagina in met daarin de focus keyphrase aan het begin van de tekst. Deze meta beschrijving heeft geen invloed om je vindbaarheid. Deze tekst komt in de zoekresultaten van Google naar voren. Aan de hand daarvan besluit de bezoeker je website te bezoeken of niet.
3. Alles op groen?
Onderaan de pagina tref je de analyse aan. In de lijst met suggesties zie je zaken die al goed staan en daar staat een groen bolletje bij. Onderdelen die verbeteringen kunnen krijgen zijn oranje of rood.
- Heb je een afbeelding toegevoegd en voorzien van een titel- en alt-tekst (deze is zichtbaar wanneer je een afbeelding kiest)
- Heb je interne en externe links aan je artikel of pagina toegevoegd?
- Hoeveel groene bolletjes heb je? Is er verbetering mogelijk.
- Heb je voldoende interne en externe links aangebracht?
- Het je het focus keyphrase vaak genoeg gebruikt
- Welke zaken staan op rood? Dit heeft echt aandacht nodig, bijvoorbeeld je zoekwoord komt niet voor in de titel van je pagina.
Informatie
We denken dat je met deze informatie een mooie (eerste) stap kan maken met het werken met de Yoast Plugin. Wil je graag snel meer leren. Volg dan onze Training Online Marketing (TOM) in Den Haag, Eindhoven, Groningen en Deventer. Je kan Marcel G. Buijs benaderen per telefoon op 0636 1944 52 of via de mail op info@iprotraining.nl. Klik hier als je eerst nog even verder kijkt.
Responses