Zoekwoordenonderzoek met Google (gratis)
Regelmatig zoekwoordenonderzoek uitvoeren is belangrijk. Want je wil toch weten welke zoekwoorden de zoeker intypt in Google. Typt de zoeker zoekwoorden in die niet op jouw website staan dan wordt je niet gevonden. Dat is een probleem als het zoekwoord wel precies is wat jij aanbiedt. Zoekwoordenonderzoek met Google (gratis) kan je snel verder helpen. Geld uitgeven aan zoekwoordenonderzoek is ook zeker een optie en dan maak je gebruik van betaalde tools als Ahrefs, Semrush of MOZ.
Om te beginnen valt het mij op dat er nog wel eens verwarring is over de definities van woorden die gebruikt worden bij zoekwoordenonderzoek. Laten we dus beginnen afspraken te maken over woorden en hun betekenis. Een ´zoekwoord´ (enkelvoud) is het woord dat de zoeker intypt in de zoekbalk van de zoekmachine (meestal in Google). ´zoekwoorden´ (meervoud) worden om het makkelijk te maken ook wel zoektermen genoemd. Een ´keyword´ typ jij in op je eigen website. In het Nederlands vertaalt betekent dit ´sleutelwoord´ anders gezegd een belangrijk woord. Denk aan het onderwerp van jouw webpagina. Op de afbeelding hieronder staat een voorbeeld van een pagina van een website met ´focus keyphrase´.
Vervolgens gaat Google proberen een match te maken tussen het ´zoekwoord´ van de zoeker en het ´keyword´ op jouw website Lukt dat niet? Dan blijft het heel stil op je website.
Stap 1. Concurrentie
Bedenk verschillende woorden die mensen kunnen gebruiken om jouw organisatie te vinden. Heb je een fietsenwinkel? Denk dan aan woorden zoals fietsenmaker of fietsenwinkel. Maar denk ook aan varianten, zoals fietsverhuur en aan soorten fietsen als mountainbikes, stadsfietsen en kinderfietsen. Als je een lijstje hebt van vijf of zes zoekwoorden kies je de 3 belangrijkste eruit. Voer het eerste zoekwoord in Google in en noteer de 5 bovenste organische zoekresultaten van de concurrentie. Dit herhaal je voor je andere 2 zoekwoorden. Maak het jezelf makkelijk en voer de resultaten in Microsoft Excel in. Uiteindelijk krijg je een lijst van 15 URL’s van concurrenten. Je gaat deze concurrentie verder onderzoeken op interessante zoekwoorden.
Stap 2. Suggesties in de zoekbalk
Google helpt en geeft suggesties als jij de zoeker een zoekwoord intypt. Namelijk gelijk onder het ingetypte zoekwoord (zie ook de afbeelding hieronder) verschijnen nog meer zoekwoorden die verband hebben met het ingetypte. Bekijk eens rustig of je iets hebt aan deze suggesties van Google.
Stap 3. Suggesties onderaan de pagina
De volgende mogelijkheid in dit zoekwoordenonderzoek met Google (gratis) om je lijst met zoekwoorden uit te breiden gaat via de ´gerelateerde zoekopdrachten´ (zie ook de afbeelding hieronder). Kijk eens naar de suggesties van Google onder aan de pagina.
Stap 4. Zoekvolumes vinden
Je hebt nu een lijst met zoekwoorden maar je mist het zoekvolume. Het zoekvolume is het aantal keer dat de bezoeker dat woord heeft ingetypt in de zoekbalk in Google in een bepaalde tijdsperiode. Dit zoekvolume kan je vinden in de zoekwoordenplanner van Google Ads. Je moet wel eerst een gratis Google Ads account aanmaken. Je voert in deze zoekwoordenplanner een zoekwoord in en je krijgt resultaten te zien. De gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. Een zoekwoord scoort dan bijvoorbeeld tussen de 1.000 en 10.000 zoekopdrachten per maand. Er wordt ook aangegeven hoe de concurrentie is op dit zoekwoord namelijk laag, normaal of hoog.
Stap 5. Groeperen
Het is raadzaam om je (grote) berg zoekwoorden te gaan groeperen. Dit betekent die zoekwoorden bij elkaar zetten die bepaalde overeenkomsten hebben. Bijvoorbeeld alle zoekwoorden rond het onderwerp ´fietsenmaker´ of ´repareren van fietsen´ ga je bij elkaar zetten. Deze woorden komen terug op de pagina ´werkplaats´ van de fietsenwinkel. Het voordeel is ook dat Google helder heeft waar deze webpagina met content over gaat.
Informatie
We denken dat je met deze informatie een mooie (eerste) stap kan maken met zoekwoordenonderzoek met Google (gratis). Heb je interesse in onze Training Online Marketing (TOM) dan horen we graag van je. Je kan Marcel G. Buijs benaderen per telefoon op 070 – 22 109 20 of mail op info@iprotraining.nl.
Responses